Laktoositonta maitosuklaata

Laktoosittomia ruokaohjeita

Laktoositonta maitosuklaata

ViestiKirjoittaja Antti » Ma Touko 03, 2004 14:51

Tulipa mieleen että onkos joku kokeillut valmistaa itse laktoositonta maitosuklaata? Jos sulattaisi tummaa suklaata ja lisäisi siihen laktoositonta maitojuomaa ja/tai laktoositonta kermaa. Tarvisikohan tuohon jotain muuta lisäksi?

Jos kokemuksia ei ole niin voisi itse tehdä pienen koe-erän. :)

-Antti
Antti
Site Admin

Ideaa on!

ViestiKirjoittaja Nasu_ » To Kesä 02, 2005 18:23

Todella hyvä idea!On nimittäin niin,että tumma suklaa ei oikein hiero makunystyröitä vaikka päällä seisoisi ja söisi...kyllähän sitä suklaan himoon syö mutta eipä ole ihan Fazerin maitosuklaan oloista...
Pitää alkaa kehittelemään koe-erää!
Nasu_

Riisisuklaata

ViestiKirjoittaja Nasu_ » To Kesä 16, 2005 18:59

Riisimuroja ja laktoositonta suklaata,miksataan ja kylmään jäähtymään ja kovettumaan..onko kukaan kokeillut?Kerran söin itse tehtyä riisisuklaata ja se oli ihan ok.Äsken muistin asian ja ajattelin että voisi itse kokeilla "omalla" suklaalla samaa reseptiä
Nasu_

Suklaasta

ViestiKirjoittaja a.huuskonen » Ke Helmi 15, 2006 18:05

Vitsit nuo suklaa keskustelut kuulostaa niin hyville. Testaisin jos pystyisin, mutta ongelmana on että olen allerginen myös pähkinälle. Olen kiertänyt kauppoja vaikka miten paljon ja olen löytänyt vain yhden pähkinättömän ja laktoosittoman suklaan, sekin tummaa suklaata josta en niin kamalan paljon tykkää. Jos joku joskus törmää tällaiselle "vialliselle" sopivaan suklaaseen niin ilmottakaahan.
a.huuskonen

ViestiKirjoittaja pipsa » Ke Helmi 22, 2006 8:34

Marabound tumma eli dark (ei mitkään premium jutut vaan se ihan keltainen kääre)

Brungergin tumma

voi olla että melkein mahdotonta löytää suklaata jossa ei lukisi, että saattaa sisältää jäänteitä pähkinästä...
- Pipsa -
pipsa

Marabou'n tumma

ViestiKirjoittaja vieras » Pe Helmi 24, 2006 23:01

Moikka,

eihän tuo Maraboun tumma suklaa siis se perinteisessä keltaisessa kuoressa oleva ole laktoositon? Vuonna käpy ja miekka sitä tuli suklaanhimoon syötyä, mutta sitten erään ulkoasumuutoksen yhteydessä jokin tuoteselosteeseen ilmestyi jokin maitoainesosa, olisikohan ollut peräti maitojauhe. Ihan yllätyksenä se lisäys ei tullut, herkuttelu oli päättynyt useamminkin järkyttäviin vatsakipuihin. ;) Tästä tosin on aikaa jo 10 vuotta, että voihan olla, että resepti on muuttunut.

Mutta alkuperäiseen ongelmaan: laktoositon ja pähkinätön... hmm.. Kannattaa tarkistaa myös Dammenbergin tummat suklaat.
vieras

ViestiKirjoittaja a.huuskonen » Ti Helmi 28, 2006 22:59

ainut maidoton ja pähkinätön suklaa tällä hetkellä on tämä dammenbergin tumma suklaa.. Pitää seuraavalla Tampereen reissulla käydä tehtaalla vierailemassa jos ne vaikka säälisi minua ja tarjoaisivat edes maistiaiset tästä suklaasta. kun en kaupasta viitsisi ostaa sitä suklaata kun jää syömättä jos tumma suklaa maistuu samalle kun pienenä muistan sen maistuneen.. :)
a.huuskonen

Re: Marabou'n tumma

ViestiKirjoittaja pipsa » Ma Huhti 10, 2006 1:13

vieras kirjoitti:Moikka,

eihän tuo Maraboun tumma suklaa siis se perinteisessä keltaisessa kuoressa oleva ole laktoositon? Vuonna käpy ja miekka sitä tuli suklaanhimoon syötyä, mutta sitten erään ulkoasumuutoksen yhteydessä jokin tuoteselosteeseen ilmestyi jokin maitoainesosa, olisikohan ollut peräti maitojauhe. Ihan yllätyksenä se lisäys ei tullut, herkuttelu oli päättynyt useamminkin järkyttäviin vatsakipuihin. ;) Tästä tosin on aikaa jo 10 vuotta, että voihan olla, että resepti on muuttunut.

Mielenkiintoista...viimeksi kun sitä katsoin niin luki että saattaa sisältää jäämiä maidosta yms. eli tämä vakio teksti joka laitetaan jos tuote ei sitä varsinaisesti sisällä mutta samalla linjalla tehdään tavan suklaat niin jonkinlainen riski on olemassa.

Täytyykin seuraavalla kauppareissulla tarkistaa asia.

Lidl:stä saa muuten paria tummaa suklaata joissa ei ole laktoosia. Amazon tms ja joku toinen vastaavan niminen (ei muista)
- Pipsa -
pipsa

ViestiKirjoittaja pipsa » To Huhti 20, 2006 7:29

Kävin sitten viime kauppareissulla hipelöimässä noita Maraboun tummia levyjä (perus keltainen kääre) ja kyllä siinä edelleen on se teksti joka kertoo että tuote voi sisältää jäämiä maidosta yms.
- Pipsa -
pipsa

ViestiKirjoittaja halinalle » To Syys 21, 2006 19:34

Olen ennenkin täällä käyny, mutta vaan tutkailemas. Nyt oli PAKKO tulla ja rekisteröidä.

Löysin meinaan yhest keittokirjasta pari ohjetta, ehkä voisi tälle osiolle olla ehkä tervetullu. Mistä tiedän kun uusi kerran olen...

Riisimuromakeiset 14 kpl

75g kookosrasvaa
6 dl riisimuroja
1½ dl sokeria
3 rkl tummaa kaakaojauhetta
1½ tl vaniljasokeria
½ tl kardemummaa
½tl kanelia

Mittaa kuivat ainekset ja kaada joukkoon sulatettu rasva.
Lusikoi se muffinivuokiin ja anna jäätyä jääkaapissa noin tunnin.

Suklaa

125g kookosrasvaa
2½dl tomusokeria
1 dl kaakaojuomajauhetta

Sulata rasva kattilassa ja sekoita joukkoon muut ainekset.Kaada seos muottiin ja jäädytä yön yli jääkaapissa.
halinalle

ViestiKirjoittaja Hemuli » La Loka 21, 2006 10:39

Mullakin löytyy ohje näihin riisimuroherkkuihin. Teen niitä yleensä aina lasten synttäreillekin ja menevät kuin kuumille kiville:) Lapset kutsuvat niitä muurahaisiksi, näyttävät ehkä siltä.
Mun ohje on vain vähän erilainen:

Paketillinen riisimuroja
250 g tomusokeria
250 g kookosrasvaa (sulata nestemäiseksi)
100 g tummaa kaakaojauhetta

Murojen sekaan vain sitten kaikki aineet ja sekoita hyvin. Laita pieniin muffinssivuokiin ja pakkaseen kovettumaan joksikin aikaa.
Hemuli

Re: Laktoositonta maitosuklaata

ViestiKirjoittaja peippo » Ti Helmi 02, 2010 14:35

Matkailijoille tiedoksi, että Sveitsissä laktoositonta maitosuklaata tarjoaa Migros:
http://www.service-allergie-suisse.ch/i ... iew=detail

Itävallassa Choko-Lina valmistaa lampaanmaidosta laktoosittomia maitosuklaita:
http://www.schafschoki.de/lactosefreischoki.html
peippo

Paluu Ruokaohjeet