Meillä on kolme lasta, joista keskimmäisellä nyt laktoositon ruokavalio (itse sopivaksi todettuna). Poika täyttää kesällä kaksi.
Olen ymmärtänyt, että harvoin pienillä lapsilla on laktoosi-intoleranssi.?
Meillä vaiva luultavasti sai alkunsa jo puolivuotiaana, kun poika ensin tuli maidolle allergiseksi. Siis korvikemaidolle, sekä lastenruuissa oleville maidon ainesosille. Verikokeissa mitään ei näkynyt, mutta vatsan toiminta kertoi enemmän..
Hän oli täysin maidottomalla ruokavaliolla puoli vuotta, jonka jälkeen kokeilimme tavallista kevytmaitoa. Ja kas kummaa, tämän "altistuskokeen" jälkeen kaikki maitotuotteet sopivat taas.
Puoli vuotta kaikki oli hyvin ja poika nautti tavallisten maitotuotteiden syönnistä 1-vuotiaasta puolitoistavuotiaaksi. Loppuvuodesta vatsan toiminta muuttui taas, ja vanhasta kokemuksesta älysin jättää maidot taas pois. Parin kuukauden maidottoman valion jälkeen kokeilin laktoosittomia tuotteita, ja ne sopivat. Hyla ei siis käy, siitä masu menee ripulille.
Kaipailisinkin vertaistukea ja olen kiinnostunut kuulemaan muidenkin kertomuksia , koska tuo tuntuu olevan harvinaisempaa, että pieni lapsi joutuu jättämään laktoosin pois. Suuri mahdollisuus tietysti on siihen, että vaiva vielä häviää tai laimenee. Toivossa ainakin on hyvä elää..