Saksa ja latoosi-intoleranssi

Miten laktoosi-intolerantikon tulisi varautua reissatessa? Kuinka maitotuotteita käytetään eri maissa? Miten löytää oikeanlaista ruokaa? Vinkkejä ravintoloista, ruuista jne.

Saksa ja latoosi-intoleranssi

ViestiKirjoittaja Hemuli » Ma Tammi 14, 2008 12:07

Kirjoitampa kokemuksestani näin jälkikäteen, jos vaikka joku olisi Saksaan menossa tulevaisuudessa.
Saksassa tuntui joka paikkaan lisätyn maitoa. Mutta mulla oli mukana saksaksi käännetty lappu, jossa kerrottiin etten siedä yhtään maitotuotteita. Tämän avulla järjestyi joka paikasta jotakin maidotontakin syötävää. Ihmiset oli ERITTÄIN ystävällisiä asian suhteen. Koskaan ennen en ole saanut näin ystävällistä palvelua. Ruokapaikkojen koko henkilökunta oli aina miettimässä yhdessä, mikähän ruoka kävisi minulle. Välillä itseä ihan nolotti olla vaivana, varsinkin kun toisella matkatoverilla oli keliakia ja myös hänelle piti saada erilaista syötävää.
Mutta todellakin aina jotakin löytyi kaikille. Itse olin ajatellut, että ainakin ranskiksia voisi syödä ruoalla, mutta niihinkin oli kuulema mahdollisesti lisätty maitoa, joten jätin ne väliin ja söin riisiä.

Parhaimmaksi paikaksi Bremenissä koettiin ison tavaratalon Karlstadt (meniköhän oikein) ravintola. Siellä oli iso ympyrän mallinen linjasto, jonka sisäpuolella kokit valmisti kymmeniä eri ruokia. Siitä vain tarjottimen kanssa valitsemaan, mitä haluaa. Valikoimaa todella oli ja sieltä löytyi myös maidontakin hyvin.
Hemuli

Re: Saksa ja latoosi-intoleranssi

ViestiKirjoittaja peippo » Ti Helmi 02, 2010 13:55

Etelä-Saksassa ainakin Edeka-nimisissä ruokakaupoissa on laaja valikoima laktoosittomia ruokia. Laktoosittomat ja/tai vähälaktoosiset maitotuotteet löytyvät nimellä Minus-L ja sekä laktoosittomat että gluteenittomat makkaratuotteet nimellä Donau Land. Leivän joutuu ostamaan valitettavasti pakattuna, sillä lähes joka leipomassa sanotaan leivän olevan maidotonta, mutta siihen on kuitenkin lisätty joko voita, maitojauhetta tai laktoosia sisältävää margariinia. Tuoretta maidotonta leipää Münchenin pohjoispuolella tarjoaa mm. Brotkastl. Laktoositon keksilaji on mm. Soft Cake. Tummaa suklaata on useita merkkejä. Itävaltalaista laktoositonta maitosuklaata vuohenmaidosta tehtynä myy alan erikoisliikkeet noin viidellä eurolla per 100g. Maidottomat majoneesit ym. löytyvät Bio-, Reformhaus- ja Vitalia-kaupoista.

Maitoa välttäessa kannattaa tarkkailla näitä sanoja tuoteselosteissa: Milch, Milchpulver, Molke, Buttermilch, Sahne, Rahm, Joghurt, Kefir, Creme Fraiche, Eiscreme, Quark, Schmand ja Käse.
peippo

Paluu Matkustaminen